جواد ایرجی؛ ویدا نوروز برازجانی
دوره 18، شماره 70 ، تیر 1396، ، صفحه 133-144
چکیده
دوره پهلوی از طرفی به مظاهر مدرنی که در غرب در حال اتفاق افتادن بود علاقهمند بود و از طرفی دولت تمایل به توسعه علاقهمندیهای ملیگرایی در کشور داشت و از طرف دیگر نیز مردم علاقهمند به ترک سنتهای ...
بیشتر
دوره پهلوی از طرفی به مظاهر مدرنی که در غرب در حال اتفاق افتادن بود علاقهمند بود و از طرفی دولت تمایل به توسعه علاقهمندیهای ملیگرایی در کشور داشت و از طرف دیگر نیز مردم علاقهمند به ترک سنتهای خود نبودند. چگونگی تأثیر کارهای معماران خارجی دعوت شده به ایران توسط دولت در این دوره بر هویت معماری معاصر ایران سؤال اصلی این تحقیق است. در این مقاله ابتدا گذری بر جریان ملی گرایی، مدرنیته و نیز تأثیر آن بر معماری که در این دوره اتفاق افتاد خواهیم داشت و در ادامه نیز تأثیر معماری و معماران غربی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه نیکولای مارکوف بناهای متعددی را در این دوره طراحی کرده و نیز در مدیریت عناصر سنت، مدرنیته و ملیگرایی در معماری بهعنوان یک معمار خارجی تأثیرگذار بوده، معماری و کارهای وی بهعنوان نمونه موردی در این پژوهش انتخاب شده است. این پژوهش از نوع کیفی ـ توصیفی بوده و از نظر نتیجه پژوهش کاربردی و منطق پژوهش نیز استنتاجی ـ قیاسی است. روش تحقیق در این پژوهش میدانی ـ کتابخانه ای است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که مارکوف با در نظر گرفتن بسترها و زمینههای موجود در جامعه و مطالعه نیازها، کمبودها، خواسته ها و الزامات جامعه در راستای نیل به تجددگرایی توانست تأثیر بسزایی بر انتقال سنت به مدرنیته در معماری دوره پهلوی اول داشته باشد.